پاراگون

پاراگون

وبلاگ من در اولین روز سال نو میلادی 2013 و دوازدهم دی ماه 91 آغاز به کار کرد!

راه های ارتباط:

adelkhani301@gmail.com

09334301001

محمدرضا عادل خانی

پیوندها

آشنایی با پروتکل‌های SMTP ، POP3 و IMAP
 
پروتکل SMTP : 
مخفف عبارت Simple Mail Transfer Protocol است. از این پروتکل برای ارسال پیام‌های الکترونیکی(E-mail) استفاده می‌شود. این پروتکل امروزه دیگر برای خواندن پیام‌های الکترونیکی استفاده نمی‌شود.

پروتکل POP3 :
مخفف عبارت Post Office Protocol 3 است و یک پروتکل (قانون) استاندارد برای دریافت ایمیل از سرور است. به طور خلاصه کارش این است که نامه‌های شما را بدون مراجعه مستقیم به صندوق پستی با استفاده از نرم افزارهای ویژه مثل Outlook بر روی هارد ذخیره می‌کند. در حالت پیش‌فرض تمام نامه‌های موجود در پوشه Inbox از روی سرور به پوشه Inbox محلی منتقل شده و از روی سرور حذف می‌گردند حتی اگر ویروسی باشند بنابراین از باز کردن و خواندن نامه‌هایی که گیرنده‌ی نامه را نمی‌شناسید خودداری کنید. از مزایای pop3 این است که به صورت OffLine (عدم اتصال به سرور پست الکترونیک) نیز می‌توانید نامه‌های الکترونیکی خود را که قبلاً دانلود کرده‌اید ببینید.
توجه: در استفاده از این پروتکل برای افزایش سرعت دستیابی به پیام‌ها سعی کنید حجم و تعداد نامه‌ها در پوشه‌ی Inbox بر روی سرویس‌دهنده‌ کم باشد.

پروتکل IMAP :
مخفف عبارت Internet Message Access Protocol است و همانند POP3 یک پروتکل استاندارد برای دریافت ایمیل از سرور است اما دارای مزایایی نسبت به پرتکلPOP3 می‌باشد. در POP3 پس از دریافت ایمیل‌ها، ایمیل‌ها از روی سرور پاک می‌شود. شما از طریق IMAP این امکان را خواهید داشت که بدون دانلود کردن ایمیل‌های خود از روی سرور ، درون ایمیلهای خود جستجو کنید ، پوشه بسازید ، نامه‌های الکترونیکی را پاک کنید و mailbox خود را برای نامه‌های الکترونیکی جدید چک کنید . این امکانات بتدریج‌ باعث جایگزینیIMAP به جای POP3 می شود. یکی از پر استفاده‌ترین موارد استفاده از IMAP حالت اشتراکی است مثلا در شرکتی که باید چند نفر اجازه دسترسی به پست الکترونیک شرکت را داشته باشند IMAP راه حل مناسبی است.

مقایسه‌ی پروتکل IMAP و POP3
1- پروتکل pop3 نامه‌های الکترونیکی موجود در پوشه‌ی Inbox روی سرویس‌دهنده‌ را مرور کرده و تمام پیام‌های جدید را یک مرتبه و خیل سریع بر روی کامپیوتر شما دانلود می‌کند. پروتکل IMAP سربرگ (Headers) تمام پیام‌های جدید را دانلود کرده و زمانی که شما قصد خواندن آن پیام را دارید و بر روی آن کلیک می‌کنید آنگاه پیام را بر روی سیستم شما دانلود می‌کند. به همین دلیل سرعت بازیابی پیام‌ها در IMAP کم‌تر می‌باشد.
2- پروتکل pop3 پیام‌ها به صورت OffLine (زمانی که با سرویس دهنده‌ی پست الکترونیکی ارتباط ندارید) نیز قابل دسترس خواهد بود ولی در پروتکل IMAP حتماً باید با سرویس دهنده‌ی پست الکترونیکی در ارتباط باشید.
3- پروتکل pop3 در مواردی مفید است که شما نامه‌های پستی خود را تنها از روی یک کامپیوتر بررسی می‌کنید ولی مواقعی که می‌خواهید از روی چند کامپیوتر (منزل، اداره و ...) نامه‌های پستی خود را بررسی کنید استفاده از پروتکل imap مفیدتر خواهد بود.
4- در پروتکل IMAP پیام‌های شما از جمله پیام‌هایی که در پوشه‌ی Sent-mail ذخیره شده است از روی کامپیوتر دیگر قابل مشاهده نیست.
5- در پروتکل pop3 پیام‌های پوشه‌ی Inbox از روی سرویس دهنده پاک می‌شود و شما تنها به همان پیام‌ها دسترسی دارید ولی در پروتکل IMAP تمام پوشه‌های ایجاد شده بر روی سرویس دهنده قابل مشاهده و قابل پیمایش خواهد بود و تغییرات انجام شده بر روی سرویس دهنده نیز اعمال می‌گردد.
6- در پروتکل pop3 برای دستیابی به آخرین بروزرسانی باید بر روی دکمه‌ی Send/Receive کلیک کنید ولی در در پروتکل IMAP همواره با رسیدن پیام جدید خود به صورت خودکار بروزرسانی می‌گردد.
7- در پروتکل pop3 به دلیل اینکه پیام‌ها بر روی فضای هارد دیسک ذخیره می‌شوند مشکل محدودیت فضای جعبه پستی را نخواهید داشت، اما در پروتکل IMAP به دلیل اینکه پیام‌ها فضای MailBox را اشغال می‌کند ممکن با مشکل محدودیت فضا روبرو می‌شوید.
8- تمام ISPها و برنامه‌های پست الکترونیکی پروتکل POP3 را پشتیبانی می‌کنند ولی به دلیل پیچیدگی پروتکل IMAP تعداد کمی از ISPها و برنامه‌های پست الکترونیکی پروتکل IMAP را پشتیبانی می‌کنند.
9- در پروتکل IMAP انتقال حساب کاربری میل از یک سیستم به سیستم دیگر آسان است، ولی در پروتکل POP3 به دلیل اینکه میل‌ها به صورت فایل بر روی سیستم ذخیره می‌شود مشکل است و ممکن است انتقال میل‌ها از یک برنامه به برنامه‌ی دیگر به دلیل پشتیبانی نکردن از آن نوع سیستم فایل امکان‌پذیر نباشد

  • محمدرضا عادل خانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی